poniedziałek, 28 stycznia 2019

Dwa wnioski o wygaszenie mandatów radnych Rady Miejskiej

Kilka dni temu złożyłem dwa wnioski o wygaszenie mandatów dwóch radnych miejskich. 

W mojej opinii radni (2 osoby) łamią art. 24a pkt. 2 ustawy o samorządzie gminnym, stanowiący, że radny nie może pełnić funkcji kierownika lub zastępcy kierownika gminnej jednostki organizacyjnej. W związku z tym, uznałem, że zaistniały przesłanki wskazane w art. 383 par. 1. pkt. 5 Kodeksu wyborczego, czyli naruszenie ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności. Nie wiem czy Rada Miejska i inne instytucje przychylą się do mojej interpretacji. 

Ta sytuacja, po raz kolejny, ukazuje, że krąg ludzi władzy wokół obecnego Burmistrza, to niestety w w dużej mierze osoby będące finansowo zależne od władzy samorządowej, w tej samej jednostce samorządu terytorialnego w której są radnymi. Tym samym jedynie w ograniczonym stopniu mogą one swobodnie wykonywać mandat radnego miejskiego. Takie właśnie mamy społeczeństwo obywatelskie. 

Poniżej przedstawiam szczegółowe informacje o radnych, których sprawa dotyczy. Będę informował o biegu zdarzeń w tej sprawie. 

Sprawa dotyczy dwóch radnych z KWW Arseniusza Finstera.

1. W mojej opinii, pani Agnieszka Lewińska nie ma prawa do zasiadania w Radzie Miejskiej w Chojnicach, gdyż jednocześnie jest Kierownikiem Działu Świadczeń Rodzinnych i Alimentacyjnych w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Chojnicach. Jak wynika z oświadczenia radnej, pozostaje ona w stosunku pracy z jednostką budżetową gminy miejskiej Chojnice, co w mojej opinii jest niezgodne z prawem. Link do BIP Miasta Chojnice, "jednostki budżetowe": http://bip.miastochojnice.pl/98.html .
Prawo zabrania pełnić w takiej sytuacji mandat radnej, która pełni funkcję kierownika, bądź zastępcy kierownika w jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. 

2. W mojej opinii, pan Bogdan Marcinowski nie ma prawa do zasiadania w Radzie Miejskiej w Chojnicach, gdyż jednocześnie jest zastępcą dyrektora w miejskiej spółce komunalnej, tj. w ZGM Sp z oo. Jak wynika z oświadczenia majątkowego radnego, pozostaje on w stosunku pracy z przedsiębiorstwem będącym w 100% własnością gminy miejskiej Chojnice, co w mojej opinii jest niezgodne z prawem. Link strony ZGM ukazujący strukturę własność spółki: http://zgmchojnice.pl/public/16 .Prawo zabrania pełnić w takiej sytuacji mandat radnemu, który pełni funkcję kierownika, bądź zastępcy kierownika (dyrektora bądź zastępcy dyrektora) w jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego oraz w spółkach będących w całości własnością jednostki samorządu terytorialnego. Pan Bogdan Marcinowski, pełni funkcję zastępcy dyrektora w takiej właśnie spółce, co w mojej opinii jest złamaniem zapisów Ustawy o samorządzie gminnym w przedmiotowym zakresie.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz